Zadowoleni klienci to wielki potencjał i gwarancja dochodu. Badania satysfakcji klientów umożliwiają określenie ich potrzeb. Dzięki temu można zoptymalizować ofertę, podjąć konkretne decyzje i wyprowadzić środki, które wpłyną pozytywnie na satysfakcję klientów.
Co to jest badanie satysfakcji klienta?
Dzięki badaniom satysfakcji klienta można określić zadowolenie z produktów, usług lub współpracy z firmą. To umożliwia identyfikację potrzeb klientów, a także ewentualnych problemów związanych z ofertą lub usługą.
Dlaczego badanie satysfakcji klienta jest ważne?
Satysfakcja klientów ma kluczowe znaczenie. Im bardziej są usatysfakcjonowani, tym jest większe prawdopodobieństwo, że będą się wypowiadać pozytywnie o firmie, polecać ją i wracać po kolejne zakupy towarów lub usług.
Rozczarowanie i niezadowolenie klientów skutkuje negatywnymi opiniami, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do dużych strat.
Korzyści z badania satysfakcji klienta
Wysoki poziom zadowolenia klientów to dobry sposób na niedrogą reklamę firmy, usług i produktów i wzrost lojalności klientów.
Pozytywne rekomendacje skutkują rozszerzeniem grupy docelowej.
Dzięki ankietom badającym satysfakcję, znacznie łatwiej jest zoptymalizować ofertę.
Na co zwracać uwagę tworząc ankietę satysfakcji klienta?
Ankiety zadowolenia klienta z powodzeniem można dostosować w zależności od potrzeb i wymagań. Jednak istnieją pewne aspekty, które zawsze należy brać pod uwagę tworząc ankietę. To pozwoli uniknąć błędów, a pomiar wyników będzie rzetelny.
Zawsze na początku ankiety warto zapytać o ogólną ocenę firmy. Taka informacja pozwoli lepiej poznać przemyślenia i doświadczenia klientów, a także daje częściową możliwość porównania z innymi firmami z branży.
W obecnych czas niezmiernie istotne jest aby ankiety online były zoptymalizowane dla urządzeń mobilnych. Większość klientów styka się z ankietą za pomocą tabletów lub smartfonów.
Jeżeli oczekujemy pełnych odpowiedzi i zaangażowania ze strony użytkownika, pytania muszą być jednoznaczne, przystępne i zrozumiałe. Najlepiej ja dotyczą jednego tematu i mają tylko jedną możliwą odpowiedź. Niejednoznaczne pytania dezorientują klientów i dają nieprecyzyjne wyniki. Respondenci się niecierpliwią i istnieje duże prawdopodobieństwo, że w pewnym momencie przerwą wypełnienie ankiety.
Ankiety online nie mogą być zbyt długie, nie powinny zawierać więcej niż dwadzieścia pytań, maksymalnie dwadzieścia pięć pytań.
Należy pamiętać, że język używany w kwestionariuszu lub ankiecie powinien być zrozumiały, nie należy używać technicznych zwrotów ani żargonu branżowego.
Wiedza o tym, jak wyglądają doświadczenia klienta, nie wystarczy. Wszystkie wyniki i dane uzyskane podczas badania, należy przetworzyć w prawidłowy sposób.