Wysyłasz deklarację podatkową online i zapominasz o sprawie? Rzeczywiście internetowe rozliczanie jest wygodne i szybkie. Czy wiesz jednak, że po wykonaniu tej czynności niezbędne jest uzyskanie UPO – czyli urzędowego poświadczenia odbioru? To jedyny dokument, który potwierdza w razie kontroli prawidłowe złożenie deklaracji. Sprawdź dokładnie, na czym to polega i skąd wziąć UPO!
Czym jest UPO i jak wygląda?
UPO, czyli urzędowe poświadczenie odbioru, jest po prostu potwierdzeniem złożenia deklaracji podatkowej. Generuje się tylko wtedy, gdy:
- złożysz deklarację przez internet – czyli wyłącznie online, UPO nie jest nadawane przy papierowej wysyłce dokumentu,
- złożony przez Ciebie PIT będzie prawidłowy – jakikolwiek błąd formalny, źle wypełniony formularz itp. powoduje, że nie otrzymasz UPO (najpierw deklarację trzeba poprawić).
Urzędowe poświadczenie odbioru ma postać dokumentu. Stylem przypomina składaną deklarację. Na UPO znajdują się takie informacje jak:
- nazwa organu, który otrzymał deklarację,
- dokładna data i godzina, gdy Ministerstwo Finansów otrzymało deklarację,
- informacja o weryfikacji dokumentu, np. pod kątem struktury logicznej,
- Twój identyfikator podatkowy,
- data i godzina wystawienia UPO.
W jaki sposób pobrać UPO?
Pobranie UPO jest proste i szybkie. Wszystko zaczyna się od złożenia deklaracji podatkowej online poprzez formularz dostępny na stronie podatki.gov.pl. Po wysłaniu deklaracji pamiętaj, że w tym momencie Twój dokument jest na razie jedynie wysłany – nie ma jeszcze statusu dokumentu złożonego. W tym momencie Twojej deklaracji zostanie nadany numer referencyjny, który ma 32 znaki.
Co się dzieje dalej? Dokument zostaje przetworzony i uzyskuje status. Statusów jest dużo – najważniejsze, żeby deklaracja uzyskała status z numerem 200. Oznacza on, że deklaracja jest zweryfikowana pozytywnie. Do dokumentu o takim statusie możesz wygenerować UPO.
Jak to zrobić? Poświadczenie będzie dostępne na stronie podatki.gov.pl, czyli tam, gdzie była składana deklaracja. Możesz ponadto wejść w link https://mikro-jpk.mf.gov.pl/ i pobrać UPO po wpisaniu swojego numeru referencyjnego. Jeżeli nie znasz 32-cyfrowego numeru, skontaktuj się z urzędem skarbowym.
Czy trzeba przechowywać UPO?
Każdy podatnik ma obowiązek przechowywać dokumentację przez określony czas. Dotyczy to również deklaracji podatkowych.
Art. 70 § 1 Ordynacji Podatkowej mówi, że: „Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku”.
I to właśnie minimum przez 5 lat trzeba przechowywać urzędowe poświadczenie odbioru. Na szczęście aktualnie dokument ten można z łatwością pobrać w formacie PDF. Warto jednak zrobić to zawczasu, zamiast czekać na kontrolę! Dzięki temu zadbasz o to, by odpowiednio się przygotować.
Chcesz dowiedzieć się więcej o urzędowym poświadczeniu odbioru i złożeniu deklaracji podatkowej online? Poczytaj artykuł: https://pragmago.pl/porada/upo-czym-jest-i-jak-je-pobrac/