Działania marketingowe nastawione na uzyskanie konkretnego efektu w postaci zachowania odbiorcy to marketing efektywnościowy, czyli performance marketing. Co warto wiedzieć o tej metodzie promocji?
Wybór odpowiedniej metody reklamy ma bardzo ważne znaczenie dla każdej firmy, która chciałaby dążyć do jeszcze większych zysków. Jednym z popularnych sposobów wsparcia sprzedaży jest performance marketing, który nie jest nakierowany na budowanie rozpoznawalności i wizerunku, lecz na wywołanie pożądanych zachowań u konsumenta.
Performance marketing – co to jest?
Pod pojęciem performance marketingu, inaczej reklamy czy marketingu efektywnościowego, znajduje się model reklamy, głównie internetowej, która skupiona jest na wywołaniu danego zachowania u odbiorcy.
Przykładowe zachowania w performance marketingu:
– wejście na stronę internetową
– dokonanie zakupu
– pobranie aplikacji mobilnej
– zapisanie się do newslettera
– zarejestrowanie się na stronie
– zapisanie się na wydarzenie
– pobranie pliku
W odróżnieniu od innych form reklamy performance marketing cechuje się płatnością tylko za efekty, dlatego reklamodawca uiszcza opłatę tylko wtedy, gdy promocja przyniesie oczekiwane skutki.
Marketing efektywnościowy – modele
Performance marketing dzielony jest przede wszystkim pod względem metody rozliczeń, czyli płatności za wykonane usługi marketingowe. W tym przypadku opłata nie jest pobierana za samo zaprezentowanie reklamy, ale tylko za określone działanie. To powoduje, że marketing efektywnościowy nakierowany jest właśnie na efekt.
W marketingu efektywnościowym wykorzystuje się poniższe metody rozliczeń:
– CPC (Cost Per Click) – opłata pobierana za kliknięcie
– CPS (Cost Per Sale) – opłata pobierana za sprzedaż
– CPL (Cost Per Lead) – opłata pobierana za uzyskanie leadu
– CPO (Cost Per Order) – opłata za zamówienie
– CPA (Cost Per Action) – opłata pobierana za akcję, na przykład wysłanie zapytania ofertowego
Istnieje także możliwość wykorzystania połączeń hybrydowych różnych modeli, na przykład CPC oraz CPO.
Powyższe modele rozliczeniowe mogą dotyczyć różnego rodzaju działań reklamowych, na przykład e-mail marketingu, kampanii linków sponsorowanych, reklamy w mediach społecznościowych, programów partnerskich (afiliacyjnych), porównywarek produktów i cen, promocji przez serwisy ogłoszeniowe. Wobec tego performance marketing daje szerokie możliwości w docieraniu do klientów.
Zalety performance marketingu
Dla wielu firm performance marketing jest bardzo korzystną metodą reklamy, która umożliwia uzyskanie atrakcyjnych zysków szybciej niż w przypadku innych strategii marketingowych.
Wśród głównych zalet performance marketingu znajdują się:
– różne kanały pozyskiwania klientów
– elastyczność w doborze form reklamy
– płatność tyko za efekty
– mierzalność efektów wskaźnikami liczbowymi
– łatwe planowanie czynności reklamowych
– przejrzyste modele rozliczeniowe
– wysoki zwrot z poniesionych kosztów
Zatem performance marketing, czyli marketing efektywnościowy to skuteczna metoda reklamy internetowej, którą warto wziąć pod uwagę przy planowaniu własnych kampanii reklamowych.