Nie do dziś wiadomo, że podczas kupowania produktów lub usług, znacznie bardziej wpływają na nas opinie zwykłych ludzi, którzy wykonali przed nami taki zakup, niż nawet najlepiej zrealizowana reklama. Opinie, recenzje, czy też zwykłe wrażenia odnośne zakupu, uważamy podświadomie za o wiele rzetelniejsze i uczciwsze, niż przygotowane przez działy reklamy i marketingu spoty. Na tym właśnie mechanizmie opiera swoje działanie marketing rekomendacyjny. Czym on konkretnie jest?
Dlaczego tak bardzo cenimy opinie innych?
Żeby móc zrozumieć, czym konkretnie jest marketing rekomendacyjny, najpierw trzeba zdać sobie sprawę z tego, dlaczego opinia naszych znajomych, rodziny, czy też nawet zupełnie obcych ludzi z internetu, znaczy dla nas o wiele więcej, niż tradycyjne reklamy? Wszystko to spowodowane jest faktem, że wierzymy i ufamy temu, że opinia prawdziwego człowieka jest autentyczna. Nie ma znaczenia, czy jest pozytywna lub negatywna w stosunku do danego produktu, zawsze odbieramy ją jako prawdę, ponieważ utożsamiamy się z jej twórcą.
Co innego jednak reklamy, które zawsze bierzemy z dużą dozą niepewności. Widząc reklamę, nawet najlepszą i najbardziej atrakcyjną, podświadomie boimy się być oszukani. Nic zatem dziwnego, że autorzy reklam bardzo szybko dostrzegli ten mechanizm i wykorzystali go do swoich potrzeb.
Czym jest marketing rekomendacyjny?
W jaki sposób można najprościej powiedzieć, czym jest taki rodzaj marketingu? Jest to działanie, którego celem jest skłonienie klienta do podzielenia się pozytywną opinią danym produkcie. Poprzez różnego rodzaju zachęty, klient po kupieniu dzieli się opiniami na forum internetowym, portalach społecznościowych, czy też na specjalnych portalach generujących i prezentujących opinie, a także poprzez zwykle danie oceny produktowi. Wszystko to zwraca uwagę potencjalnych klientów, którzy rozważają zakup danej rzeczy i skorzystanie z oferty ocenionego pozytywnie sprzedawcy.
Co jednak bardzo istotne w tego typie marketingu, niezwykle ważne jest w tym wypadku to, czy wygłaszane opinie będą autentyczne i wiarygodne. Nie mogą one być zwykłym marketingiem szeptanym, gdzie specjaliści masowo produkują te same opinie, mające przypominać prawdziwe pozytywne wpisy, lecz muszą być zwykłymi, unikatowymi wpisami autentycznie zadowolonych klientów. Dzięki temu taki marketing nie tylko jest skuteczniejszy, lecz również jest po prostu etyczny i uczciwy względem klientów, co dodatkowo powoduje wzrost zaufania do danej marki.
Czy warto korzystać z takiego marketingu?
Działań marketingowych, mających na celu zwiększenie sprzedaży i wzrost zainteresowania daną marką jest naprawdę wiele. Mało która jednak metoda jest tak skuteczna, a przy tym tak pozytywnie odbierana przez klientów, jak właśnie marketing rekomendacyjny. Powoduje to, że jest to zdecydowanie jedna z najlepszych strategii reklamowych, co sprawia, że decyzja o wykorzystaniu jej może być tylko jedna. Zdecydowanie warto to zrobić, ponieważ stosunkowo niewielkim kosztem i nakładem pracy, można zbudować znaczne korzyści dla firmy.